Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
/WPK/ Klinkierowy dziadek - OP9CNH
Czyli legenda o nieszczęśliwej miłości z koleją w tle
Właściciel: uhuhu
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > dolnośląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 14-05-2021
Data utworzenia: 29-04-2021
Data opublikowania: 14-05-2021
Ostatnio zmodyfikowano: 24-10-2023
42x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 1 obserwatorów
50 odwiedzających
25 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
6 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: anka221, bamba, Ciachol, Lumen, Serengeti, Wesker
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Dostępna rowerem  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

 

Linia kolejowa Wołów–Malczyce (niem.: Nebenbahnstrecke Maltsch - Wohlau),

była zbudowana w latach 1913-1923 i zlikwidowana w 1970 r.

Przed 1939 r. kursowały 3-4 pary pociągów lokalnych na dobę. 24 km trasę pociąg pokonywał w 50 minut. W 1945 r. most w Lubiążu został wysadzony w powietrze, co przypieczętowało przerwanie linii, trwałe wyłączenie i częściową rozbiórkę torów. Odcinek Wołów-Lubiąż po wojnie odbudowano w 1950 r., ale już w 1961 r. zawieszono przewozy z powodu zmiany priorytetów na transport drogowy. Zgodę na likwidację nieodbudowanego odcinka z Lubiąża do Malczyc wydano w 1963 r. Ostatnie przejazdy towarowe na północnym odcinku miały miejsce w 1968 r. Linię formalnie likwidowano od grudnia 1970 r., jednak nigdy nie została rozebrana, a porzucone tory rozkradziono.

    

Lubiąż, odcinek linii kolejowej na mapach z 1932 r.

--------------------------------------------------------------------------

 

Zapraszam do obejrzenia i popodziwiania eleganckiego wiaduktu. Trzeba przyznać, że klinkierowy dziadek trzyma się po prostu doskonale, a drobne zmarszczki tylko przydają mu uroku.

 

W archiwach Lubiąskiego Towarzystwa Miłośników Legend i Kolei natrafiłem na bardzo ciekawą historię związaną z tym miejscem – o miłości niejakiej Rosamundy Zuvielsalz do kolejarza Moritza Treibera. Ponoć Moritz często przemierzał tutejszą kolejową trasę. Młodzi poznali się na lubiąskiej stacji – i to była iskra, od której rozżarzyło się prawdziwe ognisko miłości. Ukochani świata poza sobą nie widzieli i wkrótce zamieszkali razem w pobliżu lubiąskiej cegielni.

I wszystko było dobrze do czasu strasznej awantury, jaką Moritz urządził swej wybrance – poszło o drobiazg, bodajże o źle doprawioną zupę? (nie wiem, czy dobrze odczytałem te niemieckie zapiski). W każdym razie kolejarz wściekł się i wyszedł, trzasnąwszy nie tylko drzwiami, i więcej nie wrócił. A Rosamunda wpadła w rozpacz i niestety, cała historia skończyła się tragicznie: po kilku dniach rozłąki udała się w okolice wiaduktu i słuch po niej zaginął.

To tyle, jeśli chodzi o stare niemieckie zapiski. Ponoć po dziś dzień jakaś biała dama pojawia się w tych okolicach, ale kto by tam wierzył w takie bajania. Ech, miłość...

 

Nietrudną skrzyneczkę znajdziecie na współrzędnych. Powodzenia, dobrej zabawy.

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa tylko po bezpośrednim kontakcie z autorem/właścicielem skrzynki
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.