Niewiele osób wie, że dawniej Brochów z Wrocławiem był połączony linią trolejbusową tzw. Bezszynową Kolej Brochowską. Był to pierwszy trolejbus na terenach obecnej Polski oraz w Europie Wschodniej.
Linia została zbudowana oraz obsługiwana przez przedsiębiorstwo Gleislose Lloydbahnen Köhlers Bahnpatente GmbH z Bremy. Na trasie zastosowało rzadko spotykaną sieć trakcyjną systemu Lloyd-Köhler, w którym dwa przewody znajdowały się jeden nad drugim, a nie obok siebie tak jak we współczesnych systemach.
Połączenie zostało oficjalnie uruchomione w 1912 roku. Trasa rozpoczynała się na osiedlu Wilczy Kąt przy krańcowej stacji tramwajowej. Dalej wiodła ulicami: Krakowską, Opolską, Brochowską (przez nieistniejący wiadukt, dzisiaj w tym miejscu znajduje się kładka dla pieszych), Mościckiego, Birmańską i Chińską. Linię obsługiwały 4 pojazdy. Podróż trasą o długości 4,4 km trwała ok. 20 min.
Początkowo połączenie cieszyło się dużą popularnością. Niestety częste awarie prototypowego systemu spowodowały wzrost cen oraz niechęć podróżnych. W 1914 r. zadecydowano o zawieszeniu ruchu trolejbusowego. Wznowienie nigdy się nie powiodło.
Jeden z brochowski trolejbusów. Źródło: fotopolska.eu
Szczegółowy artykuł opisujący historię brochowskiego trolejbusu można przeczytać w czasopiśmie Świat Kolei nr 9 z 2013 roku.
Do niedawna można było na Brochowie odnaleźć trzy słupy po dawnej trakcji trolejbusowej. Niestety w 2018 roku zostały usunięte. Zabytkowe słupy były tematyką już zarchiwizowanego kesza (OP8GWT).
Skrzynka
Współrzędne skrzynki znajdują się w miejscu, w którym przebiegała dawna trasa trolejbusowa. Miejsce potrafi być ruchliwe więc proszę o zachowanie ostrożności przy podejmowaniu. Jak już będziesz na miejscu dobrze się rozejrzyj, na pewno wypatrzysz miejsce ukrycia bez wykonywania podejrzanych ruchówSzukamy tylko w bezpiecznych miejscach, nie ma potrzeby zbliżania się do torów kolejowych. Ze względu na brak oświetlenia miejskiego polecam szukanie w ciągu dnia. Powodzenia!