Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
[WK] Linia kolejowa Gdynia - Kokoszki - OP98TQ
Pierwsza linia kolejowa w Wielkim Kacku
Właściciel: telefonalarmowy
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 30-08-2020
Data utworzenia: 30-08-2020
Data opublikowania: 26-09-2020
Ostatnio zmodyfikowano: 14-04-2023
37x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 2 obserwatorów
80 odwiedzających
22 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: sierota
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna dla niepełnosprawnych  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

[WK] Linia kolejowa Gdynia - Kokoszki

Historia:

Do 1920 roku Wielki Kack był na uboczu głównych dróg. 20 listopada 1921 roku uroczyście otwarto  nowowybudowaną linię kolejową Kokoszki-Gdynia, która była bezpośrednim połączeniem Polski z portem w Gdyni, które omijało Wolne Miasto Gdańsk, tak ważnym dla rozwoju państwa. Była to pierwsza inwestycja kolejowa w niepodległej Polsce. Dzięki tej linii Wielki Kack uzyskał dogodne połączenie kolejowe z Gdynią, Wejherowem oraz całą Polską. Dodatkową korzyścią dla Wielkiego Kacka była szansa zatrudnienia na kolei lub w porcie. Prace prowadziło Towarzystwo Robót Inżynieryjnych z Poznania, a materiały pochodziły z okolicznych miejscowości, w szczególności z kamieniołomu w Miechucinie. Prace prowadzono przede wszystkim ręcznie, szybko i oszczędnie. Pojedyncza linia od początku miała mieć przeznaczenie tymczasowe. Do przewozu żwiru z Lisiej Góry specjalnymi wagonikami do budowy portu w Gdyni ułożono specjalny tor od Źródła Marii do starego boiska przy obecnym torze kolejowym. Pozostały po nim wykop ziemny wykorzystano potem przy budowie właściwej Magistrali Węglowej. Jedynie przy dworcu w Kacku miała ona aż trzy tory. W sezonie jeździły przez Kack dwa pociągi dalekobieżne przez Kartuzy, Kościerzynę, Chojnice, Nakło do Poznania. Cała długość linii wyniosła 23 km. Linia biegła dzisiejszymi ulicami Źródło Marii, Starodworcową oraz Nałkowskiej. Przy ulicy Starodworcowej stanął budynek stacyjny z pruskiego muru, który został zniszczony w czasie kampanii wrześniowej w 1939 roku. To właśnie z budową tej linii wiąże się początek kultu Źródła Marii.

Skrzynka:

Skrzynka ukryta na współrzędnych. Uważaj na ludzi spacerujących w okolicy!

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Pierwszy dworzec w Wielkim Kacku znajdujący się przy ulicy Starodworcowej
Wpisy do logu: znaleziona 37x nieznaleziona 0x komentarz 0x Obrazki/zdjęcia 1x Wszystkie wpisy Galeria