Dawnej kolejce wąskotorowej Lipa – Bukowa w Lasach Janowskich jest dedykowanych kilka skrzynek: OP83UN, OP3D7B, OP3A4E, OP3D5D, DP3BD5. Wszystkie jednak skupiają się na elementach infrastruktury związanych z kolejka, typu: mosty, przystanki, lokomotywy. A tutaj pozwoliłem sobie dołożyć do całości zwyczajną trasę. Do dzisiaj jest ona widoczna. Czasami, jak tutaj, adoptowana na drogi, mniej lub bardziej uczęszczane, a czasami zarośnięta krzakami, ale mimo to widoczna. Przypomnijmy sobie pokrótce parę faktów na temat kolejki.
W książce „Lasy Janowskie. Przewodnik dla turysty”, wydanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Lublinie w 2018 roku, Zenon Łukasz Baranowski tak pisze:
Kolejka wąskotorowa funkcjonowała w Lasach Janowskich w latach 1941-83. Powstała z inicjatywy Niemców dla ułatwienia eksploatacji lasów i dostarczania surowca do nasycalni podkładów kolejowych i tartaku w Lipie. Wąskotorową kolejkę o szerokości toru 600 mm zaczęto budować w 1941 r. W 1943 r. tor dotarł do Łążka Ordynackiego. Dalszą część trasy zbudowali już Polacy. W latach 1945-49 w kilku etapach dociągnięto kolejkę do Bukowej, a trzy lata później oddano połączenie z Biłgorajem. Długość kolejki wynosiła wówczas 57,5 km. Pociągi wyruszające na trasę liczyły zwykle 12-14 wagonów i transportowały jednorazowo 150-160 m3 drewna. Po okresie rozwoju i eksploatacji kolejki, jakim były lata 50. XX w., zaprzestano kursów na linii Bukowa - Biłgoraj. W 1962 r. tor na tym odcinku został rozebrany. W 1977 r. zdemontowano również odcinek Szklarnia-Bukowa. W 1983 r. miesięczne przewozy wynosiły 1,5 tys. m3. Stan kolejki nie był wówczas już najlepszy. Przygotowano kosztorys jej remontu, do którego jednak nigdy nie doszło. Przewozy zostały wstrzymane pod koniec 1938 r. Do 1989 r. tor rozebrano. Mieszkańcy śródleśnych wsi do dziś z sentymentem wspominają kolejkę.
W tym miejscu trasa kolejki krzyżuje się z czerwonym rowerowym szlakiem łącznikowym, który łączy zieloną Leśną Trasą Rowerową z niebieską Wyprawą do Leśnego Skarbca.
Kesz to mikro pojemnik PET z samym logbookiem.