Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Linia kolejowa Jabłonowo Pomorskie-Prabuty-most na Osie - OP92BA
Linia kolejowa nr 232
Owner: ozaria
Please log in to see the coordinates.
Altitude: m. ASL.
 Region: Poland > kujawsko-pomorskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Time required: 0:30 h    Distance to travel: 1.50 km
Date hidden: 20-08-2019
Date created: 01-09-2019
Date published: 03-09-2019
Last modification: 08-10-2021
6x Found
1x Not found
1 notes
watchers 6 watchers
41 visitors
5 x rated
Rated as: Excellent
2 x recommended
This cache is recommended by: pawelko, Sldtwa
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Nature  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Skrzynka na trasie nieistniejącej linii kolejowej Jabłonowo Pomorskie - Prabuty. Budowę linii rozpoczęto w 1897 a planowy ruch pociągów rozpoczął się w roku 1899. Między Jabłonowem a Prabutami powstało 7 stacji: Buk Pomorski, Szarnoś, Łasin Pomorski, Zawdzka Wola, Kisielice, Pławty Wielkie, Pólko Pomorskie oraz przystanek pasażerski w Nowej Wsi Szlacheckiej i towarowy w Widlicach. W latach osiemdziesiątych linię zmodernizowano. Po przemianach ustrojowych w 1989 rentowność linii gwałtownie spadła, w  roku 1990  przejechał  nią ostatni pociąg pasażerski. Nieco dłużej utrzymał się ruch pociągów towarowych między Prabutami a Kisielicami. Ostateczna likwidacja linii nastąpiła w roku 2006. Torowisko zostało rozebrane.

Ciekawa strona o tej linii: http://www.jablon-prabuty.sawistowski.net/historia.htm

Największą terenową trudnością, którą trzeba było pokonać podczas budowy linii kolejowej była rzeka Osa. Tory poprowadzono po imponującym moście z czerwonej cegły. By zdobyć skrzynkę i zobaczyć ten piękny obiekt trzeba przejść około 700 m po śladzie rozebranego torowiska a potem zejść w dół po stromej skarpie. Na torowisko można  wejść schodząc z niewielkiego wiaduktu biegnącego nad nim, znajdującego się na trasie Świecie nad Osą -Lisnowo. Tu też można zostawić samochód. Lepiej jednak wejść na torowisko trochę dalej a od szosy pojść kawałek polem. Torowisko zarasta, więc z roku na rok trudniej  się nim wędruje.

Uwaga: most bardzo łatwo przeoczyć, ponieważ jest zupełnie niewidoczny z góry. UWAGA-BRAK BARIEREK, UWAŻAJ, NIE SPADNIJ!

KESZ

Skrzynka mała, tradycyjna. Ołówek w środku. Na kordach. Szukaj w murze, tam gdzie ślady ptasich gniazd.

 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Most na Osie
Gdzieś tu