W 1949 roku Jarocińska Wąskotorowa Kolej Powiatowa została przejęta przez PKP. Zarząd kolejki nadal znajdował się w Witaszycach a kolejka podlegała DOKP w Poznaniu. Niedługo po tym fakcie JKD straciła jeden z parowozów przekazany do Mławy a potem do ostrołęckiej kolejki by około 1980 roku w końcu trafić do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji. Jednak po roku przeniesiono go do stacji Biskupin gdzie czekał na "lepsze czasy". Natomiast pozostałe parowozy cały czas były eksploatowane przez JKD. Stopniowo wycofywane parowozy były zastępowane innymi. Do najczęściej spotykanych należały parowozy serii Tx4 zbudowane w 1923 roku w firmie Hanomag w Hanowerze oraz parowozy Tx26 całkowicie polskiej produkcji zbudowane w pierwszej fabryce lokomotyw w Polsce tj. w Chrzanowie.
W 1953 roku do obsługi ruchu pasażerskiego pojawiły się przesłane z kolejki bydgoskiej wagony motorowe, które zbudowane były w latach 1932-1934 w warszawskiej wytwórni wagonów Lilpop, Rau & Loewenstein. Dwa z trzech pojazdów mogły poruszać się tylko w jednym kierunku w związku z tym zbudowano obrotnice w Witaszycach, Grabinie, Trąbczynie, Zagórowie i Komorzu. Po przejęciu kolejki przez PKP zbudowano nowy niewielki parterowy budynek stacyjny w Witaszycach. Pod nadzorem PKP osiągnęła szczyt swoich możliwości. Co prawda brak jest dokładnych danych, ale wiadomo, że w połowie lat 1960 przewozy dochodziły do 140 tys. ton rocznie. Jednak z biegiem lat zaczęły one systematycznie spadać.
Proszę o dokładne maskowanie skrzynki. Dzięki. Uwaga w pobliżu jest zamknięty kojec dla psa może wasz obszczekać ;)