Pierwsze dwa parowozy tej serii pracowały na kolejce leśnej w Płocicznie i otrzymały oznaczenie Ty z numerami 243 i 244. Jest to oznaczenie które wpisuje się w politykę nazewnictwa PKP, choć żaden z parowozów tego typu nie był w posiadaniu PKP. Lokomotywy do historii przeszły jako Las i w grupie małych parowozów dzierżą pierwsze miejsce w liczbie wyprodukowanych sztuk. Do prac nad stworzeniem pojazdu przystąpiono w FABLOK-u już w 1945r. Z założenia miał mieć możliwość poruszania się po torach tymczasowych i o słabej jakości. Oparto się na konstrukcji Riesa, z tym że zamiast dwóch osi zastosowano trzy. Pozwoliło to na zmniejszenie nacisku na oś. Budowano je na tory szerokości 600, 630, 750, 760 i 785mm. Pierwsze parowozy były jeszcze wyposażone w kotły typu Riesa. W 1949r. kocioł zmodernizowano i przystąpiono do jego masowej produkcji w Toruniu, Sosnowcu i Warszawie. Większość produkcji trafiła na różne polskie koleje leśne i przemysłowe. Jedynie kilkadziesiąt sztuk trafił na eksport. Co najmniej dwie trafiły do Hajnówki, gdzie jedna miała oznaczenie Ty234. Głównym problemem parowozów był mały zapas wody i węgla, wobec czego odbiorcy budowali własnym sumptem tendry doczepne. Można było zamówić tender w FABLOK-u, ale był on stosunkowo drogi. Z ciekawostek technicznych można wspomnieć, że w czasie modernizacji maszyn, gdy zmieniano oświetlenie z naftowego na elektryczne, stosowano reflektory od ciągnika Ursus lub motocyklowe.