Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Tx26 - OP8WUF
Eigenaar: Psikiszek
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 153 meter NAP
 Provincie: Polen > podlaskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 31-10-2018
Gemaakt op: 31-10-2018
Gepubliceerd op: 09-11-2018
Laatste verandering: 09-11-2018
25x Gevonden
0x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 0 Volgers
37 x Bekeken
16 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Nature  Monumental place  Access only by walk 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

    Parowóz w PKP oznaczony jako Tx26 produkowany od 1926r. w FABLOKU. Zamówienie na lokomotywę złożył Zarząd Pińczowskich Kolei Dojazdowych. Fabryka do tej pory nie produkowała wąskotorówek, więc dokumentację zakupiła w 1925r. w austriackiej firmie StEG na parowóz o rozstawie osi 760mm. Na podstawie zmodyfikowanych planów, powstały dwie lokomotywy o wymaganym rozstawie 600mm, które już w grudniu 1926r. odbyły jazdy próbne o zamawiającego. Konstrukcja była na tyle udana, że radziła sobie w trudnych warunkach kolei pińczowskiej (duże nachylenia i ostre łuki) i zamówiono kolejne cztery parowozy tego typu. W wyniku światowego kryzysu ekonomicznego z końca lat 20 XXw. spółka pińczowska której właścicielem był sejmik powiatowy zdecydowała się przekazać swój majątek PKP i tabor jeździł w ramach Jędrzejowskiej Kolei Państwowej. Przed wojną jeździły jako oznaczone D-1306 do 1312 (bez 1310). W czasie II wojny światowej otrzymały niemieckie oznaczenie DR 99 1588 do 99 1594 (bez 99 1592). Po wojnie odzyskaliśmy pięć parowozów, ponieważ jeden był uszkodzony jeszcze w 1939r. i mimo że był na niemieckim stanie to okupanci go nie remontowali. Po wojnie lokomotywy otrzymały oznakowanie Tx3, a w 1961r. zmieniono je na Tx26. Poszczególne egzemplarze przesuwano na kolejne linie dojazdowe: mławską, bydgoską czy jarocińską. Ostatni parowóz tego typu wycofano z eksploatacji w 1978r. i przekazano do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji (Tx26-422). Drugi zachowany egzemplarz stoi jako pomnik techniki przy stacji Kolejki Parkowej Maltanka w Poznaniu. 

    Skrzynie ogniowe w tych parowozach były miedziane, dopiero po wojnie wymieniono je na stalowe. Zapas wody znajdował się w skrzyniach bocznych a węgla  na tylnej ścianie budki maszynisty. Te ostatnie rozwiązanie powodowało mały zasięg, więc wraz powojenna modernizacją zaczęto stosować tendry doczepne. Koła w układzie osi d połączone wiązarami. Druga i trzecia oś była sztywna, natomiast pierwsza i czwarta przesuwały się 5 i 10mm na stronę. Rury z parą biegły na zewnątrz kotła i obudowano je blaszanymi osłonami tzw. kredensem. Ostoja czyli rama lokomotywy z blach grubości 12mm. z czteropunktowym podparciem całej konstrukcji. Zderzaki pojedyncze.

    

    Zdjęcia lokomotywy można znaleźć w internecie. W zbiorach NAC niestety pomylono naszą bohaterkę TX26 z Tx2 produkcji niemieckiej.

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
słupek
Logs: Gevonden 25x Niet gevonden 0x Opmerking 0x Alle logs