Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Górka rozrządowa - OP8QZZ
Kolejowy Białystok
Owner: wzorowy
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 132 m. ASL.
 Region: Poland > podlaskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 15-03-2018
Date created: 15-03-2018
Date published: 15-03-2018
Last modification: 16-03-2018
15x Found
0x Not found
0 notes
watchers 2 watchers
76 visitors
10 x rated
Rated as: Excellent
2 x recommended
This cache is recommended by: michalczuk, mimi
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Recommended at night  Dangerous Cache  Take something to write 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

 

Jest to część stacji kolejowej towarowej lub rozrządowej, znajdująca się na naturalnym lub sztucznym wzniesieniu. Składa się ona z torów przyjazdowych, grzbietu górki rozrządowej, torów kierunkowych oraz grupy torów odjazdowych.



W Polsce znajduje się 10 stacji rozrządowych posiadających górki rozrządowe. Są to: Zajączkowo Tczewskie, Poznań Franowo, Szczecin Port Centralny, Łódź Olechów, Warszawa Praga, Wrocław Brochów, Skarżysko Kamienna, Tarnowskie Góry, Zabrze Czarnoleskie, Kraków Prokocim Towarowy.
Pod każdą, z wyżej wymienionych stacji rozrządowych podlega łącznie 114 stacji manewrowych. 

Tory przyjazdowe, są to tory, na których kończą bieg pociągi na rozrząd. Tam także są one przygotowywane do rozrządu, przygotowana jest również dokumentacja rorządowa (Karta Rozrządowa) która pozwala kierującemu rozrządem odpowiednio kierować odprzągami na poszczególne tory kierunkowe. Cały skład pociągu jest tam dzielony na odprzęgi, czyli na grupy wagonów takich samych, z tym samym ładunkiem, lub takiej samej stacji przeznaczenia. Dzielenie polega na rozłączeniu sprzęgów wagonowych oraz hamulcowych pomiędzy poszczególnymi odprzęgami. Następnie na koniec składu dojeżdża lokomotywa manewrowa i rozpoczyna wpychanie składu na centralne miejsce górki rozrządowej, czyli tzw. "grzbiet", (na szczecińskiej górce stosowanie lokomotywy wypychającej nie jest potrzebne z faktu odpowiedniego profilu górki rozrządowej). Grzbiet to najwyższy punkt na górce i to z tego właśnie miejsca wagony siłą grawitacyjną są rozrządzane (zjeżdżają) na poszczególne tory kierunkowe. Na tych torach formuje się nowe składy pociągowe, które po całkowitym sformowaniu są manewrowane na grupę torów odjazdowych. Na torach odjazdowych skład pociągu, po próbie hamulca oraz podłączeniu czynnej lokomotywy może udać się w dalszą drogę.

Główną rzeczą podczas rozrządzania wagonów jest odpowiednie hamowanie odprzęgów. Dzieje się to za pomocą hamulców torowych, którymi steruje hamulcowy, a całością pracy rozrządem kieruje starszy ustawiacz.

Polecenia starszego ustawiacza są wydawane obsłudze rozjazdów szybkobieżnych i urządzeń hamulcowych za pomocą urządzeń megafonowych. Ważną rolę pełni manewrowy na grupie torów kierunkowych, który podkłada płozy w celu wyhamowania odprzęgów.

Przykładowe polecenia starszego ustawicza: „2 wagony węglarki, 35, ładowne, na 624". Oznacza to że hamulcowy został poinformowany o ilości wagonów, grupie torów na którą zostały skierowane oraz przybliżonej masie ładunku, nastawniczy obsługujący rozjazdy wie na który tor kierunkowy skierować rozrządzany wagon.

Na stacjach rozrządowych w obszarze górki rozrządowej i torów kierunkowych, na których rozrządza się wagony, stosowane są specjalne urządzenia SRK. Na nowocześnie wyposażonych stacjach wagony są rozrządzane całkowicie automatycznie, co oznacza instalacje:

    • zdalnego sterowania lokomotywą napychającą wagony na grzbiet górki z żądaną prędkością,

 

    • System Automatycznej Regulacji Prędkości Odprzęgów (SARPO) przeznaczony do automatycznego systemu rozrządzania wagonami, stosowany np. na stacji Poznań Franowo,

 

    • automatycznego identyfikowania odprzęgów przygotowanych do rozrządu zgodnie z automatycznie wprowadzonym programem zawierającym numer odprzęgu, charakterystykę, liczebność osi w odprzęgu i numer toru na który odprzęg ma być kierowany,

 

    • automatycznego przestawiania zwrotnic na drodze odprzęgu, tj. od grzbietu górki na właściwy tor kierunkowy, zgodnie z adresem odprzęgu,

 

    • automatycznego sterowania hamulcami odstępowymi i docelowymi zależnie od adresu odprzęgu i jego charakterystyki,

  

  •  układu pomiaru wolnej długości toru kierunkowego.



Na PKP zabudowano urządzenia automatyzacji rozrządu na kilkunastu stacjach zgodnie z zasadą "strzał do celu", co wymaga takiego sterowania hamulcami, które umożliwia dojazd odprzęgu jak najbliżej odprzęgu poprzedniego zajmującego ten sam tor kierunkowy bez uderzania w wagony stojące. Jest to dosyć istotna rzecz, ponieważ zmniejsza ryzyko uszkodzenia ładunku lub wagonu oraz wykorzystuje całą długość torów kierunkowych.

UWAGA  UŻYWANE TORY.

          DUŻO TORÓW=DUŻE NIEBEZPIECZEŃSTWO 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Budynek nastawni
Log entries: Found 15x Not found 0x Note 0x All entries