Przy dworcu Białystok Fabryczny istniały dwie skrzynki OP12E1 i OP2F88. Niestety obie zarchiwizowane, więc czas na trzecią, mojego autorstwa. Co prawda w pobliżu istnieje już mój kesz OP8ESH, ale opisuje żuraw wodny, a o całym dworcu nie ma kesza, co moim zdaniem jest poważnym brakiem na mapie Białegostoku.
W 1884r. na Wygodzie nie będącej jeszcze w granicach Białegostoku wybudowano koszary Kazańskiego Pułku Piechoty. W 1886r. oddano do użytku Kolej Poleską łączącą Białystok z Baranowiczami. I chyba z budową koszar należy wiązać fakt, że zbudowano dworzec zwany dziś Białystok Fabryczny. Jego pierwotna nazwa to "poleskij wakzał". Stylem nie odbiegał od dworca głównego w Białymstoku, był tylko mniejszy. Wraz z dworcem zbudowano niewielka kolonię drewnianych domów służących kolejarzom. W jednym z nich mieściła się nawet szkoła kolejarska. Część domów przetrwała i możemy je obejrzeć wzdłuż ul. Traugutta. W okresie międzywojennym w wyniku reorganizacji białostockiego węzła kolejowego, dotychczasowy Dworzec Poleski przejął większość przeładunków towarowych i nastąpiła jego zmiana na Fabryczny. W roku 2000 zawieszono ruch pasażerski, wznowiony na okres wakacyjny w 2016 i 2017r. Obecnie miejsce mocno zaniedbane. Budynek dworca wzniesiony po wojnie, obecnie jest w ruinie, chociaż nazwa stacji jakimś cudem się zachowała. Ruch towarowy jest niewielki i związany jest ze składami węgla do elektrociepłowni, załadunkiem drzewa i złomu.
Skrzynka bardziej niż uboga bo zawiera tylko logbook i ołówek. w elemencie infrastruktury kolejowej. Zobaczyć można ją od góry, ale podejmować najlepiej od dołu. Mimo że ruch kolejowy niewielki to uważajcie na siebie, a szczególnie na mugoli. Od strony bloków na os. Piasta przez tory jest ścieżka, którą sporo ludzi skraca sobie drogę