Poznań był pierwszym polskim miastem (i jedynym w Polsce do II wojny światowej), gdzie pojawiły się trolejbusy. Pierwsza linia Śródka-Główna została uruchomiona w lutym 1930 r. W 1944 r. wybudowano jednotorową trasę trolejbusową na obecnej ul. Dąbrowskiego. Było to związane z rozbudową zakładów lotniczych i możliwością dojazdu lotników i pracowników cywilnych. Prowadziła ona ze skrzyżowania ulic Szpitalnej i Dąbrowskiego do Sytkowa (ul. Lotnicza). Linia i wozy zostały zniszczone w końcu działań wojennych. Połączenie ponownie uruchomione zostało dopiero w 1946 roku. Następnie linia została przedłużona do Smochowic. Linia miała symbol U, a od lutego 1954 numer 103. Szczyt popularności trolejbusów przypadł na lata 50-60, kiedy to trolejbusy przewoziły ponad 8200 pasażerów rocznie.
Linia trolejbusowa Ogrody-Smochowice została zamknięta 29 marca 1970 r, jako ostatnia w Poznaniu. Przyczynami likwidacji było wiele, z których najważniejsze:
inna sieć trakcyjna niż tramwai i konieczność utrzymywania obu,
konieczność transportu trolejbusów ciągnikiem do oddalonej zajezdni
pojawienie się nowoczesnych autobusów marki Jelcz (tzw. ogórek).
Obecnie występują tendencje powrotu tego środka transportu, jako bardziej ekologicznego napędu niż silnik diesla. Ciekawe czy młodzież byłaby chętna do jeżdżenia trollem?
Ciekawostki:
W 1950 roku została uruchomiona linia trolejbusowa ulicą Naramowicką na Umułtowo, w 2012 władze miasta zaproponowały powrót trolejbusów w tym miejscu. Pomysł na linię trolejbusową na Naramowice, nie został przyjęty entuzjastycznie.
Trolejbusy produkowane są pod Poznaniem przez dwie firmy i eksportowane na cały świat.
Jak znajdziecie trolejbus i zrobicie co trzeba to zaparkujcie tyłem (ryjkiem do przodu). Kesz zawiera logbook, ołówek, kilka drobiazgów na wymianę i kilkanaście certyfikatów.