Omawiany odcinek kolei Giżycko-Orzysz oddano do użytkowania 1.06.1906 roku, to jest z półrocznym opóźnieniem względem odcinka Orzysz-Pisz.
Jakże charakterystycznym, "mazurskim" rozwiązaniem największego z nich, było wykonanie olbrzymiego nasypu przez Jezioro Ublik. Prócz pokonania polodowcowej doliny tzw. "Orzyskiej Szwajcarii" pod Ublikiem, melioracji podmokłych łąk pod Orzyszem i Miłkami, musiano także przekopać się przez gliniasto-kamieniste wały morenowe pod Konopkami, Upałtami i Piankami. Majstersztykiem niemieckiej inżynierii było też wytyczenie i wyprowadzenie linii z Giżycka brzegiem Jeziora Niegocin i Grajewko. Na trasie tor łagodnie wznosił się do 22 metrów ponad poziom stacji węzłowych, z niewielkim obniżeniem w rejonie doliny ublickiej. Wzdłuż trasy, liczącej dokładnie 29 km i 250 metrów, funkcjonowały następujące stacje i przystanki kolejowe:
|
stacja |
km |
|
Giżycko
|
0,009 |
|
|
|
Upałty
|
5,920 |
|
|
|
Ruda Staświny
|
8,820 |
|
|
|
Miłki
|
12,690 |
|
|
|
Konopki Wielkie
|
16,830 |
|
|
|
Ublik
|
19,510 |
|
|
|
Pianki
|
25,000 |
|
|
|
Orzysz
|
29,250 |
Linia kolejowa |
Giżycko – Orzysz |
Dane podstawowe |
Długość |
29,25 km |
Rozstaw szyn |
1435 mm |
Sieć trakcyjna |
brak |
Historia |
Rok otwarcia |
1 czerwca 1906 |
Rok fizycznej likwidacji |
1945 |
Skrzynka założona na szybkiego, lecz czeka na Ciebie certyfikat i nagroda :)
Pozdrawiam i życzę powodzenia! :)
Dla pierwszych znalazców certyfikat. Skrzynka dwusystemowa - w środku dwa logbooki.
Wpisz się we właściwym logbooku i zabierz ze sobą certyfikat na pamiątkę :)
źródło: http://www.starejuchy.pl/kolej/orzgiz/index.html