Skrzyneczką tą pragnę zwrócić uwagę społeczności keszerskiej na górującą nad Nowymi Skalmierzycami, kolejową wieżę ciśnień która powstała przed 1913 rokiem. Ten murowany budynek zbudowany jest na planie koła i przykryty stożkowym dachem ze strzelistą 8-boczną wieżyczką zakończoną metalową chorągiewką, z datą oddania do użytku. Na obudowie zbiornika widnieją jeszcze efektowne wzory z czerwonej cegły. Wieża ma typowy wygląd, ale niezwykle staranny i zharmonizowany z pozostałymi zabudowaniami stacji kolejowej a zwłaszcza z neogotyckim budynkiem dworca, uważanym za jeden z najcenniejszych obiektów architektury kolejowej w Polsce.
Jak już wspomniałem wieża ciśnień swoją rolę zapewniania ciągłości dostarczania wody dla parowozów rozpoczęła w 1913r. Wodę do tych celów pobierano początkowo z niewielkiego stawu a następnie studni które zlokalizowane były w pobliżu nieistniejącej już parowozowni. Woda ta tłoczona była do zbiornika wieży przez zespół pomp które znajdowały się w specjalnym budynku a właściwie interesująco wyglądającym budyneczku który można jeszcze oglądnąć udając się pod podane współrzędne.
Na przełomie lat 1940 i 1941 okupant niemiecki w związku z nastawieniem transportu kolejowego na wschód i planowanym atakiem na ZSRR przekształcił Skalmierzycką stację w dużą stację rozrządową. Od jej wschodniej strony wybudował 20 rozrządowych torów oraz myjnie wagonów towarowych. Ta ostatnia wymagała oczywiście znacznych ilości wody którą czerpano z rzeki Prosny wykorzystując do jej transportu rurociąg dostarczający wodę do Kolejowej Wieży Ciśnień w Kaliszu którą to opisano w skrzynce GC5JC67.
Po zakończeniu II wojny światowej Skalmierzycka stacja nadal odgrywała ważną rolę stacji rozrządowej a zapotrzebowanie na wodę z wieży ciśnień nadal było znaczne. Ta sytuacja trwała aż do chwili zniknięcia parowozów z torów które zostały zastąpione elektrowozami i zestawami o napędzie elektrycznym jakie pojawiły się po zelektryfikowaniu w 1975r linii kolejowej na odcinku Łódź - Ostrów Wlkp. Od tego momentu woda z wieży używana była tylko do mycia wagonów i zaopatrywania urządzeń stacyjnych w wodę techniczną. Funkcję tą wieża pełniła do maja 1989 tj. do momentu oddania do użytku w Poznaniu – Franowie nowoczesnej największej w Wielkopolsce kolejowej stacji towarowej. Skutkiem tego wydarzenia był powolny upadek stacji w Nowych Skalmierzycach a tym samym „zbyteczność” wieży ciśnień.
Na jej zagospodarowanie PKP miało kilka pomysłów ale w efekcie obiekt został sprzedany w „prywatne ręce”. Nowy właściciel jak można to zauważyć nie bardzo dba o ten budynek oraz nie bardzo przejawia chęć udostępniania na jego temat wszelkich informacji. Dlatego też zwracam się z prośbą do naszej keszerskiej społeczności o jej uzupełnianie oczywiście w miarę możliwości za co dziękuję.
Jak oznajmia to symbol na mapie i symbol w opisie skrzynka ta to multi-cache dwuetapowy. Pierwszy etap z którym należy się obchodzić bardzo ostrożnie poza danymi o drugim etapie pozwala swobodnie dostrzec warty do obejrzenia budynek stacji pomp z 1913r (podane współrzędne). Budynek ten w dni robocze można oglądnąć z bliska i nawet zajrzeć do wnętrza przez okna, udając się do hurtowni. Natomiast w dni wolne można oglądać go jedynie spod zamkniętej bramy.
Drugi etap to skrzynka finałowa. Zawiera tylko logbook oraz 3 certyfikaty więc koniecznie trzeba zabrać coś do pisania. Skrzynki są umiejscowione przy ulicy o małym ruchu kołowym i pieszym jednak podczas ich poszukiwania proszę o zachowanie ostrożności no i oczywiście wszelkich zasad konspiracji. Rozglądnijcie się i zauważcie, że możecie być obserwowani przez mieszkańców Dzięki za uwagę i życzę powodzenia w poszukiwaniach. Do zobaczenia przy kolejnej skrzynce.
Stage | Symbol | Type | Coordinates | Description |
---|---|---|---|---|
Interesting place | --- | Budynek stacji pomp z 1913r |