W roku 1880 w pobliżu dzisiejszego wiaduktu drogowego przy ul. gen. Hallera wybudowano pierwszą parowozownię w Grudziądzu. Wachlarz z 14 stanowiskami obsługiwała ok. 10 metrowa obrotnica. Wodę dla parowozów dostarczano z przepompowni zbudowanej przy moście nad Wisłą. W latach 1903 - 1904 w Tuszewie ukończono budowę parowozowni nr 1 z 18 metrową obrotnicą, a nr 2 z 22 metrową obrotnicą ukończono w stanie surowym jeszcze przed 1914 rokiem. Rozmiar obrotnicy w parowozowni nr 2 był podyktowany wprowadzaniem coraz dłuższych lokomotyw.
Po perypetiach związanych z wojną a także w związku z przyjmowaniem trakcji spalinowej parowozownia zmieniła nazwę na lokomotywownia. Lokomotywownia w Grudziądzu należała do PKP Cargo, posiadała 17-stanowiskową halę wachlarzową z obrotnicą , a także tory trakcyjne służące do nawadniania i tankowania lokomotyw. Lokomotywownia posiada kompleksowe wyposażenie do wykonywania napraw bieżących, a nawet okresowych. Niestety 1 kwietnia 2011 roku została zamknięta i skazana na zapomnienie. Obecnie część budynków służy paintballowi.