Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Pomnik czynu kolejarskiego (MM023) - OP8A2A
Kolejarski udział w Bitwie Warszawskiej 1920 roku
Eigenaar: Mag_mag
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 87 meter NAP
 Provincie: Polen > mazowieckie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 17-06-2015
Gemaakt op: 17-06-2015
Gepubliceerd op: 17-06-2015
Laatste verandering: 03-12-2018
61x Gevonden
1x Niet gevonden
1 Opmerkingen
watchers 4 Volgers
64 x Bekeken
45 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Recommended at night  Accessible for disabled  Bike  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

"Pamięci kolejarzy kolejki wąskotorowej wspomagających wojsko w bitwie z Bolszewikami o Radzymin w dniach chwały 1920 roku." Tak brzmi napis znajdujący się na pomniku czynu kolejarskiego stojącego u zbiegu alei Jana Pawła II i ulicy księżnej Czartoryskiej w Radzyminie, w pobliżu budynku, który niegdyś był dworcem stacji końcowej kolejki wąskotorowej.

 Jest sierpień 1920 roku. Armia Czerwona zbliża się do Warszawy. Wojsko Polskie, pod dowództwem marszałka Józefa Piłsudskiego, koncentruje się wokół stolicy, gdyż to na jej przedpolach rozegra się bitwa określana później 18. decydującą bitwą w dziejach świata.

Do Warszawy zjeżdżają także ochotnicy z całej Polski. Do wojska zaciągają się młodzi ludzie – uczniowie, studenci, nauczyciele, lekarze i urzędnicy. Kolej odgrywa ważną rolę w transporcie oddziałów i sprzętu wojskowego na przedpola Warszawy.

Z Krakowa do Warszawy i Radzymina wyrusza parowóz Ol12-7 ciągnący pięć wagonów pasażerskich, jeden towarowy i dwie platformy zabezpieczenia wojskowego, na których znajduje się m.in. samochód pancerny  – Ford Tf-c i stanowiska karabinów maszynowych. Zgodnie z rozkładem w drodze do Warszawy pociąg będzie się zatrzymywać m.in. w Trzebini, Zawierciu, Częstochowie, Piotrkowie Trybunalskim, Koluszkach, Skierniewicach, Żyrardowie i Grodzisku Mazowieckim i Pruszkowie. Na kolejnych stacjach pociąg zabiera ochotników i pododdziały wojskowe. Wsiadają harcerze, sanitariuszki PCK, żołnierze. W ten sposób formowany był m.in. batalion 236. pułku piechoty Armii Ochotniczej, złożony głównie z młodzieży gimnazjalnej i akademickiej. Kapelanem tego batalionu był ksiądz Ignacy Skorupka. Rekruci składać będą przysięgę na sztandar Legii Akademickiej, potem nastąpi wymarsz formacji ochotniczych. Żołnierze trafią na Dworzec Petersburski (dziś Wileński), by wyjechać na pole bitwy pod Ossowem. [opis" Erykradek]

Kesz to mikromagnetyk, ukryty w raczej oczywistym miejscu, więc nie będzie podpowiedzi. W pobliżu zawsze jest spory ruch, więc zalecana jest najwyższa ostrożność.