Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Pomnik czynu kolejarskiego (MM023) - OP8A2A
Kolejarski udział w Bitwie Warszawskiej 1920 roku
Właściciel: Mag_mag
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 87 m n.p.m.
 Województwo: Polska > mazowieckie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 17-06-2015
Data utworzenia: 17-06-2015
Data opublikowania: 17-06-2015
Ostatnio zmodyfikowano: 03-12-2018
61x znaleziona
1x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 4 obserwatorów
62 odwiedzających
45 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Zalecane szukanie nocą  Dostępna dla niepełnosprawnych  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

"Pamięci kolejarzy kolejki wąskotorowej wspomagających wojsko w bitwie z Bolszewikami o Radzymin w dniach chwały 1920 roku." Tak brzmi napis znajdujący się na pomniku czynu kolejarskiego stojącego u zbiegu alei Jana Pawła II i ulicy księżnej Czartoryskiej w Radzyminie, w pobliżu budynku, który niegdyś był dworcem stacji końcowej kolejki wąskotorowej.

 Jest sierpień 1920 roku. Armia Czerwona zbliża się do Warszawy. Wojsko Polskie, pod dowództwem marszałka Józefa Piłsudskiego, koncentruje się wokół stolicy, gdyż to na jej przedpolach rozegra się bitwa określana później 18. decydującą bitwą w dziejach świata.

Do Warszawy zjeżdżają także ochotnicy z całej Polski. Do wojska zaciągają się młodzi ludzie – uczniowie, studenci, nauczyciele, lekarze i urzędnicy. Kolej odgrywa ważną rolę w transporcie oddziałów i sprzętu wojskowego na przedpola Warszawy.

Z Krakowa do Warszawy i Radzymina wyrusza parowóz Ol12-7 ciągnący pięć wagonów pasażerskich, jeden towarowy i dwie platformy zabezpieczenia wojskowego, na których znajduje się m.in. samochód pancerny  – Ford Tf-c i stanowiska karabinów maszynowych. Zgodnie z rozkładem w drodze do Warszawy pociąg będzie się zatrzymywać m.in. w Trzebini, Zawierciu, Częstochowie, Piotrkowie Trybunalskim, Koluszkach, Skierniewicach, Żyrardowie i Grodzisku Mazowieckim i Pruszkowie. Na kolejnych stacjach pociąg zabiera ochotników i pododdziały wojskowe. Wsiadają harcerze, sanitariuszki PCK, żołnierze. W ten sposób formowany był m.in. batalion 236. pułku piechoty Armii Ochotniczej, złożony głównie z młodzieży gimnazjalnej i akademickiej. Kapelanem tego batalionu był ksiądz Ignacy Skorupka. Rekruci składać będą przysięgę na sztandar Legii Akademickiej, potem nastąpi wymarsz formacji ochotniczych. Żołnierze trafią na Dworzec Petersburski (dziś Wileński), by wyjechać na pole bitwy pod Ossowem. [opis" Erykradek]

Kesz to mikromagnetyk, ukryty w raczej oczywistym miejscu, więc nie będzie podpowiedzi. W pobliżu zawsze jest spory ruch, więc zalecana jest najwyższa ostrożność.