Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Kolejowa skrzynka - OP10A8
Kolejowa historia Gdańska
Właściciel: Matatos
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 1 m n.p.m.
 Województwo: Polska > pomorskie
Typ skrzynki: Wirtualna
Wielkość: Bez pojemnika
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 28-07-2008
Data utworzenia: 28-07-2008
Data opublikowania: 28-07-2008
Ostatnio zmodyfikowano: 03-12-2009
23x znaleziona
0x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 2 obserwatorów
4 odwiedzających
15 x oceniona
Oceniona jako: normalna
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Miejsce historyczne  Potrzebne hasło do logu! 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego w Gdańsku-Przeróbce, Sp. z o.o. na Wyspie Portowej, powstały w latach 1910-1920 jako Eisenbahn Hauptewerkstatt Danzig-Troyl (Główny Warsztat Kolejowy Gdańsk-Trojan), w skrócie: EHW Danzig-Troyl.

Zakłady wyposażono w największe na Pomorzu Gdańskim hale przemysłowe – np. hala napraw wagonów ma rozmiary 251×103 m, zaś napraw lokomotyw ok. 166×102 m.

Po zakończeniu I wojny światowej, na mocy artykułu nr 107 traktatu wersalskiego, w 1922 zakłady wraz z dawną Stocznią Cesarską w Gdańsku przekazano na 50 lat w bezpłatną dzierżawę nowo utworzonej międzynarodowej spółce International Shipbuilding & Engineering Co Ltd, używającej też nazwy Danziger Werft und Eisenwerkstatten AG z 20 % udziałem kapitału polskiego (reprezentowanym przez Bank Handlowy w Warszawie), 20 % Wolnego Miasta Gdańska (Danziger Privat AG), 30 % W. Brytanii (fabrykę wagonów Cravens Ltd) i 30 % Francji (Gdańską Grupę Przemysłową Groupement Industriel pour Danzig). [1]

W okresie II wojny światowej zakładami zarządzały Koleje Rzeszy Niemieckiej.

Po wyzwoleniu w 1945 zakłady nosiły nazwę Warsztatów Głównych Gdańsk-Trojan, Warsztatów Kolejowych PKP, od 1952 Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego. Był okres, że zakłady zatrudniały ponad 3000 pracowników.

Obecnie naprawy taboru odbywają się jedynie w jednej hali, zaś pozostałą powierzchnię dzierżawi cały szereg firm m.in. producent jachtów. ( Wikipedia )

Ciekawostki

  • w latach 1942-1945 produkowano w zakładach kadłuby ścigaczy torpedowych dla niemieckiej marynarki wojennej, jeden z pozostawionych kadłubów (o długości 35 metrów) został przetransportowany do Stoczni Północnej i przebudowany na statek spacerowy dla Żeglugi Gdańskiej pod nazwą "Julia".
  • w 1958 wyprodukowano kilkadziesiąt autobusów dla PKS na podwoziu z silnikiem Leyland; karoserie z wyposażeniem pochodziły z taboru kolejowego.
  • na bazie silników odrzutowych z samolotów MiG zakłady wykonały kilkadziesiąt pługów odśnieżnych.
  • na potrzeby powstającej Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście m.in. ZNTK Gdańsk odbudowywały otrzymane w ramach odszkodowań wojennych spalone wagony berlińskiego S-bahnu, dawne 800-woltowe jednostki EW-90, EW-91, EW-92 ( WIKIPEDIA )

 Samochód mozna zostawić na: N 54°21.460 ; E 18°40.919 , a także zaopatrzyc sie w przekaski na spacer. Obok znajduje kamien na którym kiedyś wisiała tablica pamiatkowa...

 

 

 

Dodatkowe atrybuty skrzynki
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
To miejsce
tabliczka
Wpisy do logu: znaleziona 23x nieznaleziona 0x komentarz 2x Wszystkie wpisy