W roku 1922 podczas modernizacji cukrowni w Guzowie zapadła decyzja o budowie kolei wąskotorowej, która miała połączyć zakład z ogólnokrajową siecią kolejową. Połączenie z pobliskim Żyrardowem zostało oprotestowane przez lokalnych rolników, więc linię poprowadzono w kierunku stacji Szymanów (dzisiejszy Teresin - Niepokalanów).
Budowę kolei rozpoczęto w roku 1923. Nie była ona zbyt wymagająca gdyż tereny są tu płaskie. Jedynymi większymi obiektami inżynierskimi były dwa mosty w Szymanowie (9,4m - jednoprzęsłowy i 26,6m - trójprzęsłowy ). Na linii powstała jedna mijanka w Szymanowie przy placu składowym buraków. Powstały też dwie bocznice do pobliskich folwarków (Strugi, Irena). W Guzowie powstała lokomotywownia a na stacji Szymanów cztery tory przeładunkowe wraz z wagą kolejową.
Decyzję o likwidacji kolejki podjęto w połowie 1972 roku, a tory rozebrano w 1973. Z infrastruktury zachowały się oba mosty na Pisi w pobliżu Szymanowa oraz fragmenty nasypów.
Jako ciekawostkę można potraktować fakt, że pierwszy parowóz dotarł do Guzowa od strony Żyrardowa. Lokomotywa dojechała po specjalnie w tym celu przekładanych przęsłach patentowych.
Kilka lat temu sam trafiłem na ślad tej kolejki, były to zatopione w asfalcie szyny kolejowe (niestety w czasie remontu drogi pokryto je kolejną warstwą asfaltu).
Kesza szukaj o kilka metrów od mostu w dół rzeki.
Symbool | Soort | Coördinaten | Beschrijving |
---|---|---|---|
Interessante plek | --- | Przyczółki mostu jednoprzęsłowego. |