WWK: Wrocław Żerniki
Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK
Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy stacji oznaczonej jako nr 33 na mapie
Rok budowy: 1883; Nazwy historyczne: Neukirch (1884 - 1909), Neukirch bei Breslau (1910 - 1930), Breslau Neukirch (1931 - 1945), Wrocław Żarniki (1945 - 1948), Wrocław Żerniki (od 1949)
Wrocław Żerniki - przelotowa stacja wybudowana na linii Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej, zmodernizowana w ramach prac na E30. Na stacji zredukowano istniejący układ torowy - pozostawiając 2 tory boczne. Miejsce jednego peronu wyspowego zajęły 2 wysokie perony jednokrawędziowe, zlokalizowane (podobnie jak wcześniej) przed głowicą rozjazdową od strony Nowego Dworu. Pozostawiono też odgałęziającą się tutaj bocznicę do zakładu przemysłowego. W sumie stacja posiada 4 tory główne. Ruch pociągów prowadzi nastawnia "WŻ", która posiada urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną.
Pomiędzy Żernikami, a Leśnicą odgałęzia się bocznica do Zakładów Chemicznych Złotniki. Rozpoczyna się ona w torze nr 2. Wjazd na tor szlakowy zabezpieczony jest przez tarczę manewrową i żeberko ochronne. Bocznica posiada dosyć rozbudowany układ torowy. Pomimo, iż formalnie ma ona status bocznicy szlakowej, to jazdy na nią są obsługiwane ze stacji w Żernikach.
na zdjęciu: archiwalne zdjęcie budynku stacji z lat 1903-1906.
Budynek dworcowy wybudowany został w 1880, autorami projektu byli H.Oberbeck, Rudolf Mertens, Richard Schramke i Paul Sartig. Zadaszenie peronu zostało wykonane w konstrukcji drewnianej, które było typowe dla ówczesnych stacji i dworców kolejowych. W 1895 częściowo przy stacji wybudowano tor boczny o długości 550 m, a 3 lata później dołączono do budynku głównego przybudówkę, która mieściła osobną poczekalnię dla pasażerów I i II klasy. W 1903 przebudowano wnętrza stacji, urządzając w miejscu dwóch poczekalni dodatkowe mieszkania służbowe. Wtedy również został wzniesiony ceglany magazyn.
Dla miłośników załączam schemat stacji: KLIK
na zdjęciu: widok w kierunku Wrocław Leśnica, stacja jeszcze przed remontem.
źródła opisów i zdjęć: *wikipedia.org *dolny-slask.org.pl *fotopolska.eu *semaforek.kolej.org.pl
Hall of Fame: FTF: Luck STF: railman TTF: straznik
Kesz:
Skrzynka to mały mikrus, który schował się przed Wami na kordach. Nie miał jak pomieścić ołówka, więc miejcie ze sobą coś do pisania. Nie ma prykazu żeby podejmować skrzynkę w nocy, za dnia przy zachowaniu konspiracji, na turystę - pasażera, jest to spokojnie możliwe. Niezależnie od tego kiedy podejmujecie należy pamiętać, że kesz znajduje się na peronie, miejsce jest ogólnodostępne i objęte monitoringiem. W żadnym wypadku nie ma potrzeby zbliżania się do torowiska. Keszyk do wybitnie trudnych nie należy, po dotarciu na miejsce od razu wszystko powinno być jasne. Pozdrowienia!