Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
DNDB lotniska Babice - OP84PP
Dalsza radiolatarnia lotniska w Babicach
Właściciel: Johnny224
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 96 m n.p.m.
 Województwo: Polska > mazowieckie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 13-09-2014
Data utworzenia: 13-09-2014
Data opublikowania: 13-09-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 05-10-2014
43x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 6 obserwatorów
84 odwiedzających
29 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Szybka skrzynka  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Jeszcze do niedawna na lotniskach był wykorzystywany system lądowania na dwie radiolatarnie NDB (Non Directional Beacon). NDB to nadajnik radiowy emitujący dookólną falę, można więc powiedzieć, że nadawanie jest bezkierunkowe. Dwie takie radiolatarnie stawiano w osi pasa na drodze podejścia. Jedną - dalszą (DNDB)w odległości ok. 1000..6000m, drugą - bliższą BNDB w odległości kilkuset metrów od końca pasa. Nadajniki emitują znak identyfikacyjny kodowany alfabetem Morse'a na częstotliwości od 190 do 1750kHz (stałej dla danej radiolatarni). W samolocie znajduje się odbiornik z anteną kierunkową sprzężona z odpowiednim wskaźnikiem zamontowanym na pulpicie. Podchodząc do lądowania nawigator obraca anteną tak, aby wycelowała w daną radiolatarnie. Wraz ze zmianą położenia anteny zmienia się również poziom odbieranego sygnału, co umożliwia lokalizację anteny z samolotu. Zadaniem pilota jest takie wybranie kursu, aby wskaźniki obu radiolatarni pokrywały się wzajemnie, co oznacza, że samolot leci kursem pokrywającym się z osią pasa. Często przy radiolatarniach BNDB i DNDB były umieszczane tzw. markery, czyli nadajniki emitujące wiązkę pionowo do góry. W samolocie przelatującym nad takim markerem odzywał się specjalny sygnał, potwierdzający minięcie radiolatarni. Objawiało się to ponadto "opadnięciem" wskazówki danej NDB, gdyż kierunek na radiolatarnię zmieniał się o 180°. Od tej chwili latania znajdowała się za samolotem nie przed nim. Obecnie system ten jest już prawie nie stosowany. Wyparły go systemy radiolatarni VOR/DME i systemów ILS, zapewniające dużo większą dokładność i niezawodność.  

Warto przypomnieć, że TU154, który rozbił się w Smoleńsku podchodził do lądowania właśnie na dwie NDB, a bliższa znajdowała się tuż przy brzozie, która przynajmniej według oficjalnych raportów przyczyniła się do uszkodzenia skrzydła samolotu i w konsekwencji jego rozbicia.

System NDB nie funkcjonuje już na lotnisku EPBC Babice. Kiedyś było to lotnisko wojskowe. Bliższa NDB jest w stanie niemalże ruiny, dalsza, przy której jest ta skrytka, nie wiedzieć z jakich powodów jest nadal zachowywana. Nadal jest to obiekt wojskowy.

Warto odwiedzić stowarzyszonego kesza OP8547 na bliższej BNDB:

http://opencaching.pl/viewcache.php?cacheid=38357

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Wpisy do logu: znaleziona 43x nieznaleziona 0x komentarz 0x Obrazki/zdjęcia 1x Wszystkie wpisy Galeria