Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Stacja Zbiersk-Cukrownia - OP83QC
Kaliskiej Kolei Powiatowej
Owner: RADIOWIEC
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 120 m. ASL.
 Region: Poland > wielkopolskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 08-08-2014
Date created: 08-08-2014
Date published: 08-08-2014
Last modification: 10-08-2014
29x Found
0x Not found
1 notes
watchers 2 watchers
52 visitors
19 x rated
Rated as: Excellent
1 x recommended
This cache is recommended by: DeepBlue
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Skrzyneczka ta zastała założona z okazji wznowienia kursów kolejki wąskotorowej ze Zbierska-Cukrowni do Żelazkowa oraz z potrzeby poinformowania i przypomnienia koleżankom i kolegom keszerom, że kiedyś istniała i nadal istnieje Kalisko-Turecka Kolej Powiatowa zwana również Kaliską Koleją Dojazdową. Wznowione kursy kolejki na razie turystyczne (Kaliski Starosta wierzy jednak, że wąskotorówka odciąży powiatowe drogi, a z czasem może stać się ważnym elementem regionalnej infrastruktury), organizowane są przez kaliskie Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych oraz właściciela KKD Starostwo Powiatowe w Kaliszu i grupy kaliskich miłośników kolei w ramach odbudowy Kalisko-Tureckiej Kolei Powiatowej.

Wąskotorowa kolej kaliska powstała w czasie I wojny światowej. Najwcześniej bo w 1914r wybudowany został przez armię rosyjską odcinek z Turku do Zbierska. W 1915 roku „Fabryka Cukru” ze Zbierska przedłużyła ten odcinek do Opatówka łącząc tym samym tą linię z kolejową linią szerokotorową. Dwa lata później od miejscowości Żelazków ułożono torowisko do Kalisz gdzie przy ul. Stawiszyńskiej wybudowano budynek dworca który przetrwał do dnia dzisiejszego choć jego przeznaczenie jest już inne. Niedługo po oddaniu do użytku odcinka Kalisz - Żelazków kolejka przestała służyć tylko wojsku i zaczęła prowadzić regularny ruch pasażerski i towarowy stając się Koleją Powiatową. Stan taki trwał do momentu jej przejęcia w 1949 r przez PKP która nazwała ją Kaliską Koleją Dojazdową. Głównymi klientami KKD były Lasy Państwowe oraz cukrownia Zbiersk no i oczywiście pasażerowie z miejscowości przez które przebiegała linia kolejki. W latach 60-tych wąskotorówką transportowano wyposażenie do elektrowni Adamów w Turku.

W latach 1991-1992 rozpoczął się schyłek KKD zamknięciem ruchu pasażerskiego, a rok później likwidacją toru prowadzącego do Kalisza. W 2001 roku zawieszony został transport towarowy, co było jednoznaczne z zamknięciem wąskotorówki.

W 2002 roku Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych z Kalisza (SKPL) wznowiło ruch towarowy oraz okazjonalne przejazdy turystyczne które z biegiem lat zaczęły zamierać.

Obecnie Starostwo Powiatu Kaliskiego jako właściciel oraz Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych z Kalisza jako operator, podjęły ponownie próbę tworzenia warunków do ochrony, utrzymania i rozwoju wąskotorowej Kolei Powiatowej oraz popularyzowania jej tradycji i historii. Akcję tę uważam za wartą wsparcia przez „społeczność keszerską” i dlatego też umieścić tą skrzynkę na Stacji Zbiersk-Cukrownia.

 

Skrzynka to pojemnik mikro mocowany magnesem. Wewnątrz tylko logbook, a więc należy zabrać ołówek i przydatny może być również przyrząd do wyciągnięcia dziennika choć można takowe znaleźć w pobliżu.

Skrzyneczka umocowana jest magnesem do „konstrukcji” metalowej na wysokości około 1,1m, która usytuowana jest przy torze prowadzącym w kierunku budynków technicznych zwanych „lokomotywownią”, w niewielkiej odległości od budynku stacji.

Idąc ścieżką przy nieczynnym torze należy jednak zachować szczególną ostrożność i zwracać uwagę na najbliższy teren gdyż znajduje się na nim wiele różnych „urządzeń kolejowych” które warto jednak obejrzeć bo pewnie niedługo znikną. Życzę powodzenia w szukaniu i przyjemności ze „spotkania” z koleją wąskotorową.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Budynek stacyjny
W drodze.
Wjazd na stację Żelazków
Log entries: Found 29x Not found 0x Note 1x All entries