Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Parowozownia Dzierżoniów - OP79ED
Dawna parowozownia wachlarzowa w Dzierżoniowie
Właściciel: m1strzunio
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 258 m n.p.m.
 Województwo: Polska > dolnośląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 02-01-2014
Data utworzenia: 06-01-2014
Data opublikowania: 06-01-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 17-01-2014
4x znaleziona
0x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 0 obserwatorów
4 odwiedzających
2 x oceniona
Oceniona jako: b.d.
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

 


W położonym w Górach Sowich Dzierżoniowie - ważnym węźle kolejowym na przełomie XIX i XX w. - zachowały się dwie ciekawe parowozownie, w których w 2003 r. utworzono Sowiogórskie Muzeum Techniki. Pierwsza linia kolejowa dotarła do Dzierżoniowa ze Świdnicy już w 1855 r., uzyskując 3 lata później przedłużenie do Ząbkowic Śląskich. W 1858 r. wybudowano za dworcem w kierunku Ząbkowic również pierwszą parowozownię w kształcie prostokąta mającą cztery stanowiska. Wzrost liczby przewozów pod koniec XIX w. wymusił budowę drugiego toru na odcinku Świdnica-Dzierżoniów-Ząbkowice oraz spowodował dalszy rozwój stacji, w tym budowę w 1900 r. nowej parowozowni (wachlarzowej o ośmiu stanowiskach). Stara parowozownia została natomiast przerobiona na warsztaty i magazyny, a w jej fragmencie w latach 60. XX w. utworzono kolejowe mieszkania.

 

W latach 60. XX w. parowozy zaczęły być wypierane przez lokomotywy spalinowe, które stacjonowały do przełomu lat 80. i 90. XX w. Stopniowy spadek liczby przewozów w latach 90. doprowadził do likwidacji lokomotywowni. Potem parowozownia wachlarzowa służyła jako warsztat i garaż wózków motorowych służby drogowej PKP. W 2003 r. szczęśliwie zachowane w dobrym stanie parowozownie przejęła Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, która zorganizowała kolejowy oddział Sowiogórskiego Muzeum Techniki.

 

Link do strony muzeum i paru zdjęć znajdujących się w niej eksponatów - http://www.militarniwroclaw.pl/pl/strony/1053.html