Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Latarnia lotnicza - OP6B3F
linia Berlin - Gliwice
Właściciel: tboniasty
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 287 m n.p.m.
 Województwo: Polska > opolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 30-06-2013
Data utworzenia: 30-06-2013
Data opublikowania: 30-06-2013
Ostatnio zmodyfikowano: 09-02-2016
37x znaleziona
0x nieznaleziona
2 komentarze
watchers 0 obserwatorów
42 odwiedzających
25 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
2 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: GFS, mrwp
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne  Dostępna tylko pieszo 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

W połowie lat dwudziestych XX wieku, została założona przez Niemców Deutsche Lufthansa, która zajęła się przewozami pasażerskimi oraz towarowymi.

Na północy-wschód od Dolnej, na wzniesieniu zlokalizowana jest latarnia lotnicza (Haupstreckenfeuer Niederkirsch), która była jedną z latarni wyznaczających główną trasę lotniczą między Berlinem, a Gliwicami.

Linia musiała cieszyć się dużym powodzeniem dlatego zapewne postanowiono uruchomić dodatkowe loty nocne.

Radiolokacja była w tym czasie dopiero na początkowym etapie rozwoju i elektroniczne pomoce nawigacyjne były pilotom niedostępne. Jedynie większe lotniska miały aparaty radiotelegraficzne, które przekazywały informacje alfabetem Morse’a. Piloci musieli znać ponad dwieście kombinacji haseł, które informowały o pogodzie, sile, wiatru, kierunku lądowania, itp. W czasie lotu na trasie liczyli głównie na swój wzrok i doświadczenie.

W celu poprawy bezpieczeństwa ludzi i maszyn podjęto decyzję o budowie systemu, który miał pomóc w trudnej nocnej nawigacji. Ustawione co 25 – 30 kilometrów latarnie lotnicze, zapalane o określonej porze, tworzyły świetlny szlak prowadzący pilotów z lotniska na lotnisko. W wyniku rozwoju radiolokacji i natężenia ruchu lotniczego wieże zaczęły tracić na znaczeniu, część popadła w ruinę, po innych pozostały fundamenty, a ta zachowała się w wyjątkowo świetnym stanie.

Latarnia lotnicza w Dolnej jest konstrukcją metalową wzniesioną na betonowym fundamencie. Na szczycie kratownicowej wieży, jest zamontowany obrotowy, zasilany elektrycznie reflektor. Wg kolegi Aegis (od ktorego dowiedziałem się o tym miejscu oraz częściowo wykorzystałem opis, za co serdecznie dziękuję), producentem tego reflektora była firma Pintsch.

Skrzynka (czarny zakręcany pojemnik) zawiera:
- standardowe wyposażenie (logbook, temperówka, ołówki) - nie na wymianę,
- jakieś fanty dla pociech,
- certyfikat dla pierwszego znalazcy.

Powodzenia!

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Oto ona