Uwaga!!!!!
Linia kolejowa jest czynna od stacji Boguszów Gorce Wschód w kierunku południowym do stacji Meziměstí, pod żadnym pozorem nie wchodzimy na tory !!!!
Położenie
Tunel znajduje się pod wzgórzem Podlesie (603 m n.p.m.) w północno-zachodniej części Wyżyny Unisławskiej na północ od miejscowości Unisław Śląski, między stacjami kolejowymi Unisław Śląski i Kuźnice Świdnickie na trasie kolejowej z Wałbrzycha do Mezimesti.
Opis
Tunel kolejowy o długości 262 m, prosty, stopowy, dostosowany do ruchu pociągów po jednym torze, wydrążony pod wzgórzem (603 m n.p.m.) w latach 1875-1877. Wlot tunelu położony jest na wysokości około 590 m n.p.m., a wylot na poziomie około 595 m n.p.m. Maksymalna głębokość tuneli od powierzchni wynosi około 13 m. Tunel wykonano w obudowie murowej z cegły klinkierowej. Kształt tunelu eliptyczny, szerokość około 5,0 m, wysokość około 6,0 m. W ociosach tunelu wykonano wnęki ucieczkowe i rewizyjne układu odwadniania. Portale wlotów do tunelu wykończono w obudowie kamiennej z klińców.
Historia
Decydujący wpływ na budowę tunelu miała wojna francusko-pruska, która pokazała jak ważną rolę odgrywała wówczas kolej. Po zakończeniu wojny rozpoczęto budowę sieci kolejowej. Jednym z odcinków Śląskiej Kolei Górskiej, który w założeniach projektowych miał stanowić fragment międzynarodowej magistrali Szczecin-Wiedeń, była linia Szczawno Zdr.-Kuźnice Świdnickie-Mezimesti. Linia miała połączyć wałbrzyski rejon węglowy z Austrią. Jedną z wielu przeszkód na trasie, było wzgórze odchodzące od Masywu Dzikowca i Lesistej Wielkiej, oddzielające Wyżynę Unisławską od Kotliny Kuźnickiej. W celu jego przekroczenia zdecydowano wydrążyć jednotorowy tunel o długości 262 m w obudowie murowej. Pierwsze decyzje o uruchomieniu tego połączenia zapadły 17 września 1873 roku. Tunel został oddany do ruchu 15 maja 1877 roku. W wyniku zaniedbań i braku konserwacji po 1945 roku tunel popadał w ruinę. W latach 80. XX wieku prowadzone były w tunelu roboty remontowe przez Zakład Robót Górniczych z Lubina wg projektu inż.górnika Krzysztofa Aksamita w celu zabezpieczenia zabytkowego obiektu grożącego zawaleniem.
Ciekawostki
Tunel był pierwszym obiektem jaki powstał na szlaku prowadzącym ze Szczawna Zdroju przez Kuźnice Świdnickie do Mieroszowa, a stamtąd do miasta Broumov po stronie czeskiej.
Tunel jest jedynym tunelem na Śląsku, którego obudowę w całości wykonano z cegły klinkierowej.
Ważne !!!
W każdym z etapów znajduje się literka, na tym etapie w logbooku z przodu i z tyłu. Notuj je a jak zaliczysz całą trasę czekać będzie na Ciebie BONUS.
Kesz:
Pojemnik klipsowy, na starcie zawiera logbook ołówek i temperówkę nie na wymianę, kilka fantów na wymianę i certyfikaty dla pierwszych znalazców.
Jeśli zabierasz fanty ze skrzynki, to zawsze włóż w zamian coś o nie mniejszej wartości.