Bieszczadzka Kolejka Leśna czyli "Ciuchcia Bieszczadzka" to punkt "obowiązkowy" wycieczek i wypraw rodzinnych w ten teren. Kursuje na trasie Majdan-Przysłup i Majdan-Balnica. Na terenie stacji Majdan (2,5 km. od Cisnej) znajduje się stacja kolejki wąskotorowej z całą infrastrukturą, informacja turystyczna, skansen taboru kolejowego i mini muzeum.
Kolejka ma ciekawą historię. Budowę rozpoczęto w 1890r, a pierwsza linia powstała z Cisnej do Nowego Łupkowa. Projektantem kolejki był polski inżynier Albin Zazula. Większość prac przy budowie linii kolejowej wykonywano ręcznie, bez pomocy urządzeń technicznych. Główny szlak poprowadzono wzdłuż doliny rzeki Solinki. Tory o rozstawie 760 mm zostały wówczas ułożone na dębowych podkładach. Do budowy mostów, przepustów, wiaduktów oraz murów oporowych, które służą również obecnie sprowadzono wykwalifikowanych kamieniarzy z Włoch. Niektórzy z włoskich kamieniarzy pozostali w Bieszczadach na stałe po zakończeniu prac budowlanych jak np. rodzina Meinardich. W roku 1895 odbyła się uroczystość uruchomienia kolejki. Przy linii kolejowej zaczęły powstawać tartaki, które ożywiły gospodarczo ten rejon Bieszczadów. W latach 1900-1904 wraz ze wzrostem zapotrzebowania na drewno właściciele kolejki przedłużyli linię kolejową z Cisnej do Beskidu i Kalnicy.
W czasie I wojny światowej decyzją Austro-Węgier, wobec niepowodzeń na froncie wschodnim, kolejka została uszkodzona. Wysadzono mosty, rozjazdy, część urządzeń. Po odwrocie armii rosyjskiej w roku 1916 rozpoczęto odbudowę. Po odzyskaniu niepodległości w 1918, kolejka stała się własnością PKP.
W czasie II wojny światowej (w latach 1944-45) kolejka uległa zniszczeniu. Po wojnie została przejęta przez Lasy Państwowe, odbudowana i rozbudowana (odcinek Smolnik – Rzepedź). W miejsce zniszczonej prywatnej linii Majdan – Kalnica – Beskid zbudowano niżej położoną linię Majdan – Wetlina – Moczarne. W 1963 uruchomiono ruch pasażerski, który prowadzono do 30 listopada 1994, kiedy całkowicie wstrzymano ruch pociągów. Po przejęciu kolejki przez Fundację Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, 4 lipca 1997 wznowiono ruch z Majdan do Przysłupia, w 1998 do Balnicy, a w 2001 do Woli Michowej. W 2009 roku przywrócono ruch na odcinku z Woli Michowej do Smolnika. W 2011 ruch na odcinku Balnica – Smolnik został jednak ponownie zawieszony.
Żeby się dalej nie rozpisywać podaję link do strony w necie: http://kolejka.bieszczady.pl/
KESZ:
Mały pojemnik plastikowy schowany na terenie stacji kolejki Majdan jednak w miarę daleko od oczu ciekawskich turystów szturmujących kasy. Jak przy nietypowej skrzynce kordy nie są prawidłowe (chociaż takowe mam wyznaczone). Było by za łatwo
Pomocne w odnalezieniu kesza będzie zdjęcie ze spojlera oraz podpowiedz kodowana.
W keszu znajduje się certyfikat dla pierwszego znalazcy, GK oraz kesz mobilny "Geo-Piesek".
Dbaj o maskowanie i miej oczy w koło głowy. Powodzenia !!!
W celu podjęcia kesza nie trzeba ponosić żadnej opłaty. W godzinach otwarcia stacji (w sezonie) 9.00-18.00 wstęp bez problemu.