"Hala Baśni" i "Dom Hendricha" w Szklarskiej Porębie
Hermann von Hendrich z przyjacielem Bruno Wille natrafili w części Szklarskiej Poręby Średniej - Dolinie Siedmiu Domów na ustronny zakątek [obecnie ul. Muzealna 5], z którego roztaczał się wspaniały widok na Szrenicę, Łabski Szczyt i Śnieżne Kotły. W niedługim czasie artysta wybudował według projektu Paula Englera niezwykły dom, który otrzymał nazwę "Hendrich-Haus" - ["Dom Hendricha"] oraz stojącą obok "Sagenhalle" ["Halę Baśni"] - salę wystawienniczą o specyficznym charakterze, nawiązującą do motywów starogermańskich i miejscowej tradycji budowlanej. Powstałe w 1902 r. budynki utrzymane były w fantazyjnej kolorystyce o ciepłych tonach żółci, jaskrawych błękitach, czerwieniach i brązach z bogato zdobionym rzeźbiarsko detalem architektonicznym. Z czasem w Dolinie Siedmiu Domów powstały kolejne wille zamieszkałe przez wybitne postacie życia kulturalnego i naukowego Niemiec początków XX w. (domy prof. Wernera Sombarta, dra Alfreda Koeppena, dra Bruno Wille, rodziny Deutsch czy Reicke) tworząc wyjątkową w charakterze dzielnicę Szklarskiej Poręby.
"Hala Baśni" została przeznaczona do ekspozycji cyklu ośmiu wielkoformatowych obrazów ("Ogród Ducha Gór", "Bogini Wiosna", "Zamek Ducha Gór", "Wielki Szyszak", "Śnieżne Kotły", "Mały Staw", "Wodospad Kamieńczyk", "Górska grań") przedstawiających historię karkonoskiego Ducha Gór, który pojmowany był przez artystę jako personifikacja sił natury. Obrazy oprawione zostały w fantazyjne, drewniane ramy z motywem stylizowanych smoków. W przedsionku budynku znajdowała się ponadnaturalnej wielkości, wykonana w drewnie rzeźba autorstwa Hugo Schuchardta, przedstawiająca karkonoskiego Ducha Gór i wzorowana na znanym obrazie autorstwa Moritza von Schwind.
"Hala Baśni" była chętnie odwiedzana przez wypoczywających pod Szrenicą wczasowiczów. Rozpalanie wielkiego ogniska było kulminacyjnym punktem programu "Tygodnia św. Jana"- czerwcowego festynu ludowo-artystycznego, który w okresie międzywojennym odbywał się corocznie w Szklarskiej Porębie w tygodniu, na który przypadała Noc Świętojańska. Festyn ten był jedną z największych karkonoskich atrakcji. "Hala Baśni" stanowiła też jedno z miejsc spotkań tutejszej kolonii artystów i prezentowania ich prac.
W 1927 r. malarz odstąpił gminie Szklarska Poręba swój dom i "Halę Baśni" w zamian za dożywotnią rentę. Po jego śmierci zamieszkał tutaj wybitny literat i naukowiec, dr Wilhelm Bölsche (1861-1939) tworząc niewielkie muzeum geologiczno-przyrodnicze ukazujące bogactwa naturalne Karkonoszy i Gór Izerskich, od którego bezpośrednio po wojnie wzięła nazwę ulica Muzealna.
Po drugiej wojnie światowej postawy i gusty estetyczne części mieszkańców Szklarskiej Poręby były niechętne sztuce, która na tych terenach wcześniej powstawała. Szczególnie karkonoski Duch Gór nie miał zbyt dobrej opinii.
W pewien czas potem obrazy o karkonoskim Duchu Gór przepadły, "Hala Baśni" została zniszczona, podobnie zresztą jak nagrobny pomnik Carla Hauptmanna z zabytkowego cmentarza ewangelickiego w Szklarskiej Porębie Dolnej. Na miejscu gdzie stała "Hala Baśni" wybudowano utrzymany w wielkopłytowej stylistyce architektury przełomu lat 60-tych i 70-tych Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy Politechniki Wrocławskiej "Radość".
Obecnie dom Hendricha został uratowany od zapomnienia i przywrócony do dawnej świetności.
Więcej zdjęć i informacji na :
http://www.nibelungen-hort.de/abteilung1/508576963c0bd4709/index.html
http://www.karkonosze.ws/hala_basni_i_dom_hermanna_hendricha_artykul_593.html
Warto również obejżeć wille dr. Alfreda Koeppena która znajduje sie przy ul.Muzealnej 3 oraz Wille "polny krzew" gdzie mieszkał Marta Hauptman
Skrzynka znajduje się na kordach, na terenie obiektu Politechniki "Radość" Wejście bramką od strony ul. Muzealnej. Skrzynka dostępna za dnia bez wzbudzania podejrzeń ale uwaga na ludzi w oknach.