OPIS MIEJSCA:
Keszowy wiadukt jest (patrząc od strony Dworca Głównego) pierwszym obiektem inżynierskim nowo wybudowanej tzw. Guterumgehungsbahn czyli obwodnicy towarowej Szczecina, której zadaniem było odciążenie Szczecina Głównego od ruchu towarowego. Pierwsze roboty na tej trasie rozpoczęły się w rejonie Ustowa 21 marca 1923 roku, a obwodnicę oddano do użytku w 1933 r. Pod wiaduktem przebiegała linia kolejki lokalnej prowadzącej ze stacji Stettin Oder (dolne Pomorzany) przez Penkun do Casekow (w skrócie CPO). W 1945 roku z powodu przecięcia linii kolejowej granicą państwową, wąskotorówka została rozebrana. Ocalał tylko szerokotorowy odcinek z Gumieniec do Pomorzan, na którym zlikwidowano środkową szynę. Obecnie jest on nieprzejezdny, a jego pozostałości widoczne są m.in. na ul. Szczawiowej pod wiaduktem. Tor ten do kńca lat 90 ubiegłego wieku wykorzystywała jeszcze Elektrownia Pomorzany.
W poblizu wiaduktu była również stacja. Na odcinku od wiaduktu do stacji występują liczne ubytki w torowisku, a po stacji już nie ma żadnych śladów.
Elektrownia w czasach wojny była świetnie zamaskowana miała składane kominy na wypadek nalotów , kotły znajdują się w betonowych przeciwlotniczych silosach, które istnieją do dziś. Niska, jak na elektrownie, hala spowodowała konieczność zastosowania dość rzadkich kotłów Bensona, o bardzo wysokim ciśnieniu pary (kotły są bezwalczakowe, mogą być niższe od typowych.
Niektóre wymiary tunelu/mostu:
wysokość nasypu 24 m,
szerokość w świetle tunelu 16 m,
wysokość w świetle tunelu 7,5 m,
długość części tunelowej 58 m.
W fundamentach tego betonowego kolosa, po jego obydwóch stronach znajdują się 2 owalne otwory przez które przepływa Buckowbach (rzeczka Bukowa). Całość stoi sobie do dziś na drewnianym ruszcie-palach. Sam most widać, że miał być dłuższy, czyli może powinnismy patrzeć na niego jak na tunel. Wtedy świetlik widziany z dołu wydaje się sęsowny.
Na mapie z 1914 roku zaznaczyłem miejsce przystanku w miejscu, którego w 1923r rozpoczeto budowę wiadukt koleji obwodowej i elektrowni. Przystanek kolejki i port nad Odrą zostaje przeniesiony w okolice ul. Bydgoskiej, gdzie równolegle do torów kolejki zostanie wykopany nowy kanał portowy.
OPIS SKRZYNKI:
18.10.2012 doprecyzowane współrzędne.
Proszę o dokładne odkładanie kesza na miejsce i sprawdzenie czy dobrze się trzyma. Ach oczywiście śmieci też są.