W latach 1815-1830 przedstawiciele rządu Królestwa Kongresowego zainspirowani postulatami Towarzystwa Przyjaciół Nauk zainicjowali akcję wznoszenia "monumentów narodowych". Pomniki te miały służyć "wychowaniu młodego pokolenia", przypominając wielkie wydarzenia z życia narodu.
Po raz pierwszy w naszym kraju postanowiono uświetnić pomnikiem bardzo ważne dla gospodarki dzieło inżynierskie. Była to pierwsza w Królestwie droga bita, wybudowana w latach 1820-23, zwana "Traktem Brzeskim".
Trakt w ówczesnej sytuacji politycznej posiadał pierwszorzędne znaczenie gospodarcze. Korzystna umowa celna stwarzała wyrobom wytwarzanym w Królestwie, eksportowanym do Rosji, szerokie rynki zbytu. Warunkiem tej ekspansji gospodarczej były sprawne drogi. Trakt Brzeski liczył 178 stai (ok. 200 km) długości i 7 sążni (12,5 m) szerokości. Wiódł przez tereny podmokłe, leśne i liczne przeszkody wodne
.Inicjatorami wzniesienia pomnika głoszącego chwałę projektodawców, projektantów i wykonawców drogi byli Stanisław Staszic oraz Dyrekcja Generalna Dróg i Mostów. Koncepcję i program pomnika opracowała komisja wyłoniona w 1824 r. przez Towarzystwo Przyjaciół Nauk. W jej składzie znaleźli się: Feliks Bentkowski, August Jacobi i Józef Sierakowski. Projekt pomnika oparto na niezrealizowanym Pomniku Legionów, opracowanym przez Sebastiana Sierakowskiego około 1812 r..........
c.d. na: http://www.ookz.com.pl/cenne/art.php?dz=1&id=1999-03-11&bn
Sam cache to malutka skrzyneczka (logbook i ołówek) ... Błagam was, bądźcie ostrożni, tam naprawdę jest spory ruch, a ja reaktywuję ją już 3 raz ( i Patyki serwisowali)